عمومي عمومي .

عمومي

رزين اپوكسي و انواع آن ها

اپوكسي پليمري حاوي مولكول هاي بزرگ با زير مجموعه هاي متعددي است. يكي از ساختار مولكولي زير مجموعه ي آن رزين اپوكسي مي باشد كه به آن كشش و دوام زيادي مي بخشد. در واقع رزين اپوكسي با چسبندگي و دوام بالا ، يك ماده شيميايي عالي براي تعمير انواع سازه ها و ساختمان ها را مي سازد. 

ملات هاي بر پايه رزين اپوكسي اكثرا دو جزئي مي باشند. يكي از اجزا، رزين اپوكسي به عنوان عامل پيوند دهنده و جز دوم آن هاردنر مي باشد كه بيشتر اوقات مايع است. 

در واقع ملات هاي بر پايه رزين اپوكسي بر حسب نوع استفاده از هاردنر داراي مقاومت هاي بسيار متنوعي مي باشند. از اين رو آن ها در برابر اسيدهاي معدني با غلظت پايين، قلياها و نمك ها مقاومت دارند . مقاومت حرارتي اين گروه از ملات هاي رزيني در حدود ۶۰ درجه سانتي گراد مي باشد.

رزين اپوكسي داراي ويژگي هاي زير است:

-رزين اپوكسي داراي چسبندگي بالا مي باشد. بنابراين ، تقريباً به تمام مصالح ساختماني مي چسبد.

-با كمي احتمال كوچك شدن همراه است.

- داراي خاصيت پر كردن انواع شكاف هاي ساختماني است.

-خاصيت حرارتي آن اجازه نمي دهد كه در هر شرايط دمايي پس از تنظيم، ذوب شود.

   و همچنين اين خاصيت، مقاومت در برابر آب و هوا و ماندگاري رزين اپوكسي  را تضمين مي كند.

مزاياي رزين اپوكسي

- دوام: ساختار شيميايي رزين اپوكسي به آن ثبات و دوام زيادي مي بخشد.

استحكام: ساختار پليمري اپوكسي ها پيوند قوي و قابل توجهي ايجاد مي كند و آن را ضد آب مي كند و مي تواند در دماهاي بالا مقاومت كند.

سازگاري: اپوكسي مي تواند طيف وسيعي از مواد مختلف را به هم متصل كند در حالي كه ساير چسب هاي رايج در استفاده از آنها محدودتر است 

- سرعت: مدت زمان پخت در اپوكسي ها متفاوت است ، اما براي برخي از آنها كه سريع عمل مي كنند ، مي تواند كمتر از يك ساعت براي درمان عملكردي (زماني كه تقريباً 60 درصد از قدرت نهايي نهايي خود است) بهبود يابد.

كاربرد هاي رزين اپوكسي


اپوكسي ها يكي از گزينه هاي بسيار كاربردي در مورد چسب ها هستند ، اگرچه نقاط قوت زيادشان آن ها را به يك انتخاب محبوب در پروژه هاي ساختماني تبديل مي كند.

تزريق اپوكسي ، با تزريق فشاري رزين اپوكسي به داخل ترك ، يك روش اقتصادي و اثبات شده براي ترميم ترك هاي سازه اي در سازه هاي بتني شامل ديوارها ، ستون ها و اسلب ها است. رزين اپوكسي مي تواند بتن ترك خورده را به استحكام اوليه خود بازگرداند. در واقع استفاده از اپوكسي ساختاري در مناطق بدون حركت كوچك نيز توصيه مي شود. زيرا اين كار يك عمل كاربردي و مفيدي است كه علت آسيب ها را قبل از تزريق مشخص كنيد تا از ايجاد ترك در آينده پس از تعمير جلوگيري شود.

همانطور كه در ابتدا اشاره كرديم رزين اپوكسي ها به عنوان چسب هاي سفت و محكم كننده براي انواع تعميرات ساختاري نيز كاربرد دارند . اپوكسي ها براي بازيابي استحكام سازه اي در سازه هاي بتني پاره شده و ديگر بسترها مانند چوب بسيار عالي هستند. عيوب معمول عبارتند از آسيب هاي ناشي از تنش بتني سازه اي ، ترك و پارگي زيرلايه ها، گرما ، ارتعاش ، بارهاي فشاري و همچنين آسيب ها و خسارات ناشي از زلزله و بلاياي طبيعي.

و در آخر خوب است بدانيم كه رزين اپوكسي با انعطاف پذيري قابل توجهي كه دارد در تهيه و توليد انواع محصولات مختلف اعم از قطعات الكترونيكي و دستگاه هاي پزشكي گرفته تا تلسكوپ هاي مادون قرمز و سيستم هاي هشدار دهنده موشك نيز استفاده مي شود.




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۶:۳۱ توسط:مفرد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :