عمومي عمومي .

عمومي

كاربرد دستگاه تست اكسيژن خون

دستگاه تست اكسيژن خون يكي از تجهيزات  سلامت و پزشكي مهم مي باشد كه سطح اكسيژن خون را اندازه گيري مي كند.  در واقع اين دستگاه با اندازه گيري ميزان اكسيژن خون نقش مهمي در تعيين وضعيت بيماران دارد به ويژه در شرايطي كه بيماري كرونا وجود دارد تعيين اندازه اكسيژن خود از اهميت بسزايي برخوردار مي باشد تا آگاهي از سلامت و وضعيت بيماربه شكل دقيق تري وجود داشته باشد . از اين رو سنجش اندازه اكسيژن خون فرد  داراي اهميت بسيار زيادي مي باشد . اين دستگاه در مطب ها و بيمارستان ها وجود  دارد اما مي توان آن را در نوع خانگي نيز تهيه كرده و مورد استفاده قرار داد . از اين رو براي آگاهي از ميزان اكسيژن خون لازم نيست كه به مطب پزشك مراجعه شود و هر جا لازم باشد مي توان اين دستگاه را مورد استفاده قرار داد .

در واقع دستگاه تست اكسيژن خون داراي يك حسگر مي باشد كه شباهت به گيره پلاستيكي دارد و در روي انگشتان اشاره قرار مي گيرد و مي توان آن را روي لاله گوش نيز قرار داد . در اين صورت اندازه اكسيژن خون در اندام ها را مي توان روي صفحه كوچكي كه براي دستگاه تعبيه شده است به صورت درصد مشاهده نمود . سطح اكسيژن مورد قبول براي افرادي كه شرايط نرمال دارند بالاي 95 مي باشد با اندازه گيري ميزان اكسيژن خون و مقايسه آن با عدد نرمال مي توان مشخص كرد كه در شرايط خاص ، ميزان اكسيژن خون در چه شرايطي قرار دارد . 

كاربرد دستگاه تست اكسيژن خون

كاربرد اين دستگاه ساده بوده و در زمان مناسب و با سرعت خوب مي تواند كار اندازه گيري اكسيژن خون را براي فرد انجام دهد . در واقع دقت خواندن ميزان اكسيژن خون در اين دستگاه با توجه به عوامل مختلفي تعيين مي شود كه از جمله عواملي كه بر روي آن اثرگذار هستند شامل رنگ پوست ، است . رنگ پوست با رنگدانه هاي بيشتر ممكن است كه سبب شود قرائت در برخي از انواع دستگاه هاي اندازه گيري اكسيژن خون بيشتر شود . وجود شرايطي كه سبب مي شود گردش خون با مشكل مواجه شود در نتيجه ميزان گردش خون در دست ها و انگشتان كمتر شده و اين امر ممكن است سبب شود كه ميزان اكسيژن خون كمتر نشان داده شود . يكي ديگر از عواملي كه سبب مي شود خواندن عدد به ميزان كمتر روي دستگاه وجود داشته باشد سرد بودن دست ها است . پوست مرطوب يا پوستي كه عرق كرده و رطوبت دارد در اندازه گيري اكسيژن خون ممكن است سبب متغير شدن عدد خوانده شده در دستگاه شود . 

ناخن هاي ضخيم تر ممكن است كه سبب شوند نفوذ نور مسدود شود از اين رو ممكن است كه قرائت دستگاه اكسيژن خون كمتر شود. از عوامل موثر ديگر براي اندازه گيري اكسيژن خون وجود پوليش ناخن مي باشد . وجود خالكوبي و يا كبودي در انگشتان از عوامل مهم ديگري مي باشد كه مي توانند در دقت خواندن دستگاه اكسيژن خون تاثيرگذار باشند از اين رو در مواجهه با اين موارد مي توان يك انگشت ديگر و يا اندام ديگري را براي اندازه گيري اكسيژن خون انتخاب كرد تا كار قرائت عدد موجود با دقت بالاتري صورت بگيرد .

انواع دستگاه تست اكسيژن خون

انواع دستگاه هاي اندازه گيري سطح اكسيژن خون كه در نوع خانگي ارائه مي شوند ممكن است مانند انواع پزشكي دقت بالايي نداشته باشند اما استفاده از آنها ساده تر مي باشد . در واقع هنگام استفاده از دستگاه هاي خانگي براي سنجش ميزان فشار خون بايد توجه كرد كه از دستگاه به درستي استفاده شود تا با كاربرد بهينه از دستگاه نتيجه درستي از آن حاصل گردد .  در واقع بايد دستگاه هايي تهيه شود كه مورد تاييد باشند و در نوع استاندارد و باكيفت توليد و عرضه شده باشند . دستگاه هاي مناسب را مي توان از فروشگاه هاي معتبر تجهيزات پزشكي كه داراي انواع مختلفي از دستگاه هاي سنجش اكسيژن خون مي باشند تهيه كرد .

از آنجايي كه علائم كمبود اكسيژن خون ممكن است با تنگي نفس همراه باشد بايد دقت كرد كه اكسيژن خون به درستي اندازه گيري شود تا آسيبي به فرد وارد نشود . در واقع كمبود اكسيژن خون مي تواند نشانه اي از آسيب ريه باشد و در شرايطي كه بيماري كرونا وجود دارد اندازه گيري ميزان اكسيژن خون و جذب اكسيژن يك عوامل مهم در بهبود سلامت افراد تلقي مي گردد .



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۸:۳۵ توسط:مفرد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :