عمومي عمومي .

عمومي

كاربرد دستگاه پالس اكسيمتر

قيمت پالس اكسيمتر با توجه به برندي كه دارد و ويژگي هاي متمايز اين دستگاه متفاوت مي باشد . پالس اكسيمتر در واقع دستگاهي مي باشد كه براي سنجش ميزان اكسيژن اشباع خون توليد شده است و به همين ترتيب مي تواند تعداد ضربان قلب را در دقيقه نمايش بدهد. اين دستگاه در انواع مختلف به صورت خانگي و كلينيكي وجود دارد  كه داراي قيمت متفاوتي براي فروش مي باشند . برخي از انواع برندهاي توليد كننده پالس اكسيمتر براي اين دستگاه گارانتي مناسبي را در نظر گرفته اند تا مشتريان با خيالي آسوده تر بتوانند محصول را خريداري كرده مورد استفاده قرار بدهند . با استفاده از اين وسيله مي توان ميزان اكسيژن خون را به دقت اندازه گيري كرد تا اگر به هر دليل مقدار اكسيژن اشباع كم باشد انجام فوريت هاي پزشكي ميسر گردد . 

پالس اكسيمتر به اين صورت استفاده مي شود كه روي انگشتاني مانند انگشت سبابه و يا انگشت شصت پا قرار مي گيرد يا اين كه روي قسمت هاي ديگر بدن مانند نوك بيني و همين طور لاله گوش نيز مي توان آن را براي اندازه گيري اكسيژن خون قرار داد . عملكرد دستگاه به اين صورت مي باشد كه سنسور مناسب وجود دارد تا سطح اكسيژن را به دقت بسنجد . پروب تعبيه شده روي دستگاه در اتصال با انگشتان و با استفاده از ديودي كه منتشر كننده نور مي باشد نور را از بافت هاي مورد نظر عبور مي دهد و گيرنده نور آن را دريافت كرده و در نهايت نور جذب شده اطلاعاتي را به دستگاه منتقل مي كند . براي استفاده درست از دستگاه پالس اكسيمتر بايد توجه كرد كه مانعي در محل اتصال دستگاه با انگشت نباشد . 

اندازه گيري اكسيژن خون با پالس اكسيمتر

ميزان نرمال اكسيژن خون از اهميت بالايي برخوردار مي باشد و اندازه گيري دقيق آن مي تواند در بروز بسياري از بيماري ها و شدت يافتن آنها ممانعت كند . اين دستگاه در واقع در دو نوع انگشتي كه به صورت متحرك يا مركزي مي باشد و نوع ثابت تقسيم بندي مي شود كه مي تواند ضربان قلب و اكسيژن خون را به درستي اندازه گيري كند.  از آنجايي كه آسيب به ريه مي تواند سبب شود كه اكسيژن خون و مقدار جذب آن كاهش پيدا كند از اين رو لازم است كه در زمان حساس ، ميزان اكسيژن خون به دقت تشخيص داده شود تا آسيب هاي ناشي از كمبود سطح اكسيژن جدي نشود . يكي از علائم مهم و هشدار دهنده كمبود اكسيژن تنگي نفس مي باشد اما در برخي موارد اين علائم به وضوح قابل مشاهده نيست از اين رو استفاده از پالس اكسيمتر اهميت خود را نشان مي دهد . يكي از مواردي كه اين دستگاه نقش مهم در آن دارد براي تشخيص كرونا مي باشد و مي توان با استفاده اصولي و صحيح از دستگاه ميزان اكسيژن خون را در افرادي كه علائم بيماري دارند به دقت ارزيابي كرد . 

كاربرد دستگاه پالس اكسيمتر

ميزان مشخص و محدوده معين در ميزان اكسيژن خون به مقدار 95 وجود دارد كه به هر دليل اگر توسط دستگاه ، ميزان اكسيژن خون فرد پس از اندازه گيري كمتر نشان داده شود بايد مورد بررسي قرار بگيرد .

پالس اكسيمتر همان طور كه گفته شد انواع مختلفي دارد كه از نوع متحرك آن در اورژانس ها استفاده مي شود و از نوع ثابت آن براي اندازه گيري سطح اكسيژن خون بيماراني كه بستري هستند استفاده مي شود و همين طور در اتاق هاي احيا نيز مي توان نوع ثابت  از اين دستگاه را مشاهده كرد . قبل از خريد دستگاه بهتر است كه با پزشك يا يك فرد متخصص در زمينه اين تهيه اين تجهيزات صحبت شو د. پيشنهاد مي شود براي افرادي كه داراي بيماري هاي مزمن تنفسي هستند نوعي از دستگاه كه پيشرفته تر و دقيق تر مي باشد خريداري شود .

در موارد متعددي ممكن است در اعداد خوانده شده دستگاه خطا وجود داشته باشد و اين اعداد اطمينان كمتري در تشخيص ايجاد كنند. براي افرادي كه ناخن مصنوعي و يا لاك دارند ممكن است خطاي خواندن عدد وجود داشته باشد و اعداد به صورت واقعي نشان داده نشوند . همين طور براي افرادي كه بيماري هايي دارند كه ميزان خون رساني به نوك انگشتان آنها كمتر مي باشد ممكن است عدد نمايش داده شده توسط دستگاه كاذب باشد و با درصد خطاي بالايي نيز همراه گردد .



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ دى ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۴۰:۵۱ توسط:مفرد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :