عمومي عمومي .

عمومي

تاريخچه تپه سيلك كاشان

تپه سيلك كاشان در سه كيلومتري جنوب غربي كاشان و در سمت راست جاده كاشان به فين قرار گرفته است. قدمتي نزديك به هفت هزار سال دارد و مايه مباهات تمدن ايراني است كه ميراث ارزشمند تاريخي مانند قديمي‌ ترين خشت دست‌ ساز و سفال هاي منقوش را در خود جاي داده است. در محوطه تپه سيلك كاشان حفاري ها و كند و كاو هاي بسياري در زمان هاي مختلف انجام شده و اشيا و ظروف بسياري از دل خاك بيرون كشيده شده است.

در خرابه‌هاي تپه باستاني سيلك چند اسكلت انسان و ظروف باستاني پيدا شده‌ است كه اين اشيا در موزه‌هاي لوور فرانسه، موزهٔ ملي ايران و موزه باغ فين و موزه‌ اي در كنار اين مجموعه باستاني قرار داده شده‌ است. پيدا شدن تعداد زيادي دوك هاي ريسندگي و همچنين ابزارآلات ذوب فلزات دلالت برصنعتي بودن سيلك در آن دوران دارد. شايد تپه سيلك در نگاه اول مانند تپه‌هاي معمولي باشد اما در زير آن دنيايي سرشار از شگفتي مدفون است

چرا بايد از تپه سيلك بازديد كنيم؟


سيلك يكي از مكان‌هاي تاريخي پس از تمدن جيرفت كرمان در فلات ايران است.

جايگاه اولين تمدن شهرنشيني بشر محسوب مي شود.

تاريخچه تپه سيلك كاشان


سيلك يكي از مكان‌هاي تاريخي است كه مدارك مكتوب متعلق به دوران پيش از هخامنشي در آن پيدا شده است. نزديك به پنج‌هزار سال پيش از ميلاد، مردم غارنشين فلات ايران در پي دگرگوني‌‌هايي كه از لحاظ آب و هوا و تشكيل مزارع و چمن ‌زارها به وجود آمده بود، به دشت‌ها روي آوردند و زندگي تازه‌اي را آغاز كردند و در تمدن آن‌ها نسبت به دوران پيشين پيشرفت بيشتري ديده شد. كهن‌ترين مردم دشت‌ نشين، مردم محل سيلك نزديك كاشان بودند كه آثار زندگي آن‌ها طي كاوش‌ها كشف شده است. ميدان ‌گاه باستاني سيلك نيز در منطقه فين كاشان واقع شده ‌است و پيشينه‌ اي نزديك به هفت هزار سال دارد.

تپه سيلك دراصل ويرانه‌هاي زيگورات باستاني ايران و نيايشگاه مردمان باستاني ايران بوده است كه از گِل رس و سفال ساخته شده‌است. اين مجموعهٔ تاريخي تا سال ۱۳۱۰ خورشيدي شناسايي نشده بود و در ميان مردم كاشان به شهر نفرين شده معروف بود. هشتاد سال پيش با جاري شدن سيل در زمين‌هاي كشاورزي كاشان، اين تپه‌ها نمايان و كشف شد و در ۲۴ شهريور ۱۳۱۰ با شماره‌ ي ۳۸ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد

حدود ۸۰ سال قبل در كاشان سيلي جاري شد. اين سيل بيشتر زمين‌هاي كشاورزي را هدف قرار داد و پس از آن ناگهان تمدني با قدمت هزاران سال از زير زمين‌هاي كشاورزي خودنمايي كرد كه موجب حيرت همگان شد.

بعد از اين‌كه مشخص شد در اين زمين گنجينه‌اي از تاريخ مدفون است، عده زيادي به منظور كشف آثار تاريخي و فروش آن‌ها حفاري‌هاي ناشيانه‌اي در اين منطقه انجام دادند. اين آثار گران‌بهاي به دست آمده به دلال‌هاي عتيقه فروخته شده و بسياري از آن‌ها از ايران خارج شدند. با پي بردن به قدمت بسيار زياد عتيقه‌ها، سيلك جولان‌گاه غارتگران گشت. پس از اين‌كه تعداد زيادي از آثار تاريخي تمدن سيلك از موزه‌هاي غربي سر در آورد، باستان‌شناسي به نام رومن گيرشمن كه كارمند موزه لوور پاريس بود، راهي ايران شد تا سيلك، اين موزه طبيعي تاريخ تمدن انساني را از دست سودجويان نجات بخشد.

..



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۴:۱۶ توسط:مفرد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :